Fyzikální terapie

Fyzikální terapie využívá účinků různých forem fyzikální energie na lidský organismus.

Zahrnuje působení:

1. mechanické energie (masáže,přístrojové zdroje podtlaku a přetlaku, ultrazvuková terapie, terapie rázovou vlnou, motodlahy)
  2. vody (koupele v minerálních vodách, využívání teploty vody - např. Priessnitz, střídavé koupele ve studené a teplé vodě)
  3. světla (biolampa, laserový paprsek o vlnové délce 635 nm)
  4. tepla nebo chladu (prohřívání, parafínové obklady, otužování, sáčky s ledem, kryosáčky, polarium)
  5. různých druhů elektrických proudů (nízkofrekvenční proudy, TENS, diadynamické, středofrekvenční proudy, diatermie)
  6. elektomagnetického pole (magnetoterapie)

Vzhledem k tomu, že moderní léčebná rehabilitace klade důraz na aktivní přístup pacientů, jsou procedury fyzikální terapie považovány za doplňkové - jakkoliv jsou pro pacienta příjemné :-)

Hlavní účinky fyzikální terapie:

• analgetické - tlumící bolest (TENS, diadynamik, nízko a středofrekvenční proudy, magnetoterapie, rázová vlna, laser)
  • myorelaxační - uvolňující zvýšené svalové napětí (ultrazvuk,elektroterapie, laser)
  • antiedematozní - odstraňující otoky, zlepšení krevního oběhu v postižené oblasti (přístroje využívající podtlak a přetlak, biolampy, laser, kryoterapie)